استخر شیشه ای 

استخر شیشه ای نوعی از استخر می باشد که یک ضلع،کف و یا بخشی از یک استخر را با استفاده از شیشه طراحی و ساخته می شود.با استفاده از تکنولوژی جدید انواع مختلفی شیشه ار نظر مقاومت، سختی و دوام تولید می شود. استخر شیشه ای با توجه به اینکه متریال شیشه در کدام قسمت استخر و با چه هدفی اجرا شود به عنوان یکی از انواع استخر ساختمان دارای نمونه های مختلفی است . استخر های شیشه ای شفاف ، که نوعی از استخر های مدرن هستند ، از چند لایه نازک شیشه تشکیل شده اند تا در صورت شکست یک لایه ، لایه های دیگر برای نگه داشتن پنل و مقاومت در برابر بار هیدرو استاتیک وجود داشته باشند.

ساخت اینگونه استخرها مستلزم وجود دانش و تخصص حرفه در زمینه ی محاسبات مکانیک و مقاومت مصالح، محاسبات بارهای استاتیک ناشی از فشار آب و … می باشد .

 

کاربرد استخر شیشه ای

استخر شیشه ای در ابعاد و اندازه های مختلف از استخرهای کوچک با عمق کم گرفته تا استخر شیشه ای بزرگ و عمیق قابل اجرا هستند و شیشه اکریلیک و یا شیشه لمینت قابلیت تحمل فشار ناشی از حجم های مختلف آب را دارد . اجرای استخر شیشه ای دارای هزینه اولیه بیشتری نسبت به استخر های بتنی دارد  .همچنین میتوان از شیشه به عنوان قسمتی از دیواره و به صورت ترکیبی با بتن و یا سنگ استفاده نمود. برای استخرهایی که در طبقات دوبلکس قرار می گیرند، میتوان از کف شیشه ای برای قسمتی از استخر استفاده نمود .

 

انواع شیشه در اجرای استخر شیشه ای

متریال مناسب برای استخر شیشه ای شامل شیشه لمینت که از دو لایه شیشه و یک لایه میانی PVB تشکیل شده است ، می باشد. برای اجرای این نوع استخرها از شیشه های ضد ضربه استفاده می شود تا بتواند فشار جانبی زیادی که ناشی از آب انباشه شده درون استخر به دیواره ها وارد می شود را تحمل نماید. ضخامت شیشه لمینت از ۱۲ میلی متر شروع شده و بسته به نوع شیشه و باری که باید تحمل کند به ضخامت آن افزوده می شود.

از انواع شیشه لمینت استفاده در استخرهای شیشه ای میتوان به موارد زیر اشاره نمود :

  • شیشه سکوریت

در این نوع شیشه از لایه های میانی PVB نوعی پلاستیک که در برابر فشار و ضربه مقاوم است، استفاده می شود.

  • والو گلس

این شیشه از چند لایه تشکیل شده است که توسط حرارت به هم متصل می شوند و این روش لمینت باعث ایجاد استحکام و مقاومت بسیار زیاد شیشه می شود. در لایه های میانی این شیشه از ورق PVB 1.14 میلیمتری استفاده شده است . از این شیشه نیز برای درب ها و پنجره های بزرگ شیشه ای ، پله شیشه ای و نورگیرهای سقفی استفاده می شود.

 

انواع استخر شیشه ای:

  • استخر کف شیشه ای

امروزه اجرای استخر در بام و طبقات متداول شده است.از این نوع استخرها میتوان در بام یا روف گاردن ساختمان های لوکس استفاده نمود. کف شیشه ای می تواند به صورت قسمتی از کف کل کار شود و با سازه ساختمان ترکیب شده و باید محلی برای تعبیه شیشه کف در نظر گرفت . شیشه موجود در کف بام باعث افزایش ورود نور خورشید به فضای طبقات می شود و ترکیب درخشش آب و نور فضای زیبا و آرام بخشی را کاربر ایجاد می کند . همچنین در استخرهایی که در طبقات دوبلکس اجرا می شوند برای افزایش جذابیت بصری میتوان از کف شیشه ای استفاده نمود. برای کنترل حریم خصوصی در زمان استفاده از استخر می توان در کف قسمت شیشه ای از شیشه هوشمند استفاده نمود.

  • استخر با دیوار شیشه ای بدون فریم

این سبک متداول ترین شکل اجرای استخر شیشه‌ای در دنیاست.دیوار شیشه ای استخر نور طبیعی را از فضای بیرونی به داخل وارد می کند و این امر باعث بزرگتر دیده شدن و ایجاد فضایی دلباز می شود. ضخامت دیوار شیشه ای استخر از ۱۲ میلی متر شروع می شود و با توجه به اینکه بار حجم آب تنها به شیشه وارد می شود نیاز به دیواره های قوی از جنس اکریلیک خواهد بود. پایه جداره شیشه ای در بتن اجرا می شود و با توجه به مقاوم بودن شیشه نیاز به هیچگونه فریمی نیست اما عمق جداره شیشه ای نمی تواند به تنهایی بیشتر از یک متر شود. در صورتی که فضا کوچک است و یا امکان اجرای عمق های بیشتر در یک طبقه نباشد می توان به صورت ترکیبی از دیواره بتنی و شیشه ای به منظور فراهم کردن عمق در عین باز گذاشتن دید افراد و دلباز نشان دادن محیط استفاده نمود.

  • استخر شیشه ای با فریم

این نوع استخر مانند استخر شیشه ای بدون فریم باعث زیبایی فضا و ورود نور خورشید به داخل می شود با این تفاوت که به دلیل داشتن فریم برای اتصال تایل شیشه ای به هم ، با اینکه از ظرافت جداره شیشه ای کم می شود اما امکان ساخت استخر شیشه ای عمیق تر فراهم میگردد. همچنین شیشه استفاده شده در استخر شیشه ای با فریم می تواند ضخامت کمتری داشته باشد ، زیرا بار شیشه ها به سازه فریم منتقل می شود.

 

نگهداری استخر شیشه ای

سطح دیوار شیشه ای استخر نیاز به تمیز کردن روزمره برای حذف خاک ، گرد و غبار دارد. برای ته نشین نشدن املاح آب و عدم ایجاد جلبک بر روی دیواره های شیشه ای از پوششی صیقلی بر روی سطح شیشه استفاده می شود که در این صورت تنها با یک شست و شوی سطحی و ملایم استخر شیشه ای تمیز باقی می ماند. از مواد شیمیایی اسیدی و الکی و یا شوینده های قوی برای تمیز نمودن سطح شیشه به منظور حفظ پوشش مخصوص ضد آب شیشه نباید استفاده نمود .

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *